‘Als organisatie vragen wij:

wat heb je nodig?’

Een interview met Mandy Sol

“We zijn bij Sogeti vier jaar geleden begonnen met een oplossingsgerichte verzuimaanpak als eerste stap naar duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Sinds een jaar kennen we ook employabilitymanagement, waarbij we een open gesprek voeren met de medewerker over de binding met de organisatie en wat we samen kunnen doen voor de inzetbaarheid nu en in de toekomst.”

Hoe presteer jij op verschillende HR vlakken?

Vergelijk jezelf met je vakgenoten

Gesprek

“Onze core business is ICT-diensten leveren voor onze klanten. We willen als organisatie wendbaar zijn en niet alleen aansluiten bij de markt, maar ook vooroplopen. De mensen die voor ons werken zijn daarbij ons kapitaal. Waar we steeds meer naartoe willen, is dat de medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling en inzetbaarheid. Wij helpen ze als organisatie daarbij door te vragen: wat heb je nodig? Duurzame inzetbaarheid begint bij ons met het goede gesprek. Over je functioneren, maar ook je employability. Voorheen was het zo dat de manager zijn beoordeling gaf over de medewerker. Maar nu geeft de medewerker zelf aan wat hij of zij heeft toegevoegd en kan de manager daar een reactie op geven.”

Employability-index

“We werken met een employability-index, waarin de balans zit verwerkt tussen het economische en sociale belang van de organisatie. Het gaat er hierbij om of iemand gemotiveerd, productief en vitaal aan het werk wil en kan zijn. Dat bespreekt de manager met de medewerker en ook komen loyaliteit, commitment, ambitie en vitaliteit aan bod. Wij als HR krijgen hierdoor informatie als: hoeveel mensen zijn er behind track, welke mensen zijn weerbaar genoeg om de toekomst mee in te gaan en wie zijn de echte talenten? Daar kunnen wij dan weer op sturen. Onze ervaring is dat er nog veel mogelijk is voordat iemand zich ziek meldt. Als een medewerker aangeeft dat het niet goed gaat, kunnen we kijken wat er aan de hand is en wat oplossingen zijn. Laten we iemand ander werk doen, is ouderschapsverlof handig of moeten we maatschappelijk werk inschakelen? We houden altijd het doel voor ogen: zorgen dat de medewerker straks weer voor 100 procent inzetbaar is in zijn of haar rol.”

Driver’s seat

“De verschuiving naar een grotere eigen verantwoordelijkheid past heel goed bij de nieuwe generatie die gewend is in de driver’s seat te zitten. Maar zelf het voortouw nemen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Wij begeleiden dit proces dan ook met workshops, omdat het een gezamenlijk proces is. Aan bod komen thema’s als hoe bouw je een eigen portfolio of waar moet je op letten bij je eigen functionele evaluatie? Ook al is dit beleid nog tamelijk nieuw, we zien al wel dat het zijn vruchten afwerpt. Een mooi voorbeeld is dat van een medewerker die zich verlamd voelde in zijn werk. Hij heeft dat uitgesproken naar zijn leidinggevende en daarop konden wij een coachingstraject inzetten. Uiteindelijk bleek dat hij het idee had dat detachering niets voor hem was, vanwege de korte wisselende opdrachten en het reizen. Door daar open over te zijn en gehoor voor zijn verhaal te vinden, kwam hij weer in zijn kracht. De unitmanager verleende zijn medewerking door langere opdrachten voor hem te zoeken én dichterbij huis. Op deze manier hebben we deze persoon toch maar mooi weten te behouden voor de organisatie.”

Naam

Mandy Sol

Geboortejaar

1969

Functie

HR Business Partner bij Sogeti

Was eerst

Vestigingsmanager Start Uitzendbureau

Inspiratie

Alles waar iets van te leren valt

kies een nieuw artikel