De beste versie van jezelf neerzetten

Een interview met Jocelyn Rebbens

Personal branding

“Personal branding gold als iets Amerikaans, maar dat is niet meer zo. Het is een noodzaak voor iedereen die in de professionele arbeidsmarkt een slag wil maken of z’n plek wil behouden. Zeker ook voor mensen die al even meedraaien. Jonge potentials krijgen al in hun opleiding mee hoe ze zichzelf moeten presenteren. Jammer toch als je het als senior met al je ervaring aflegt, puur omdat je dit niet geleerd hebt? Of in de weerstand schiet?

“Vrij vertaald is een personal brand een complete blauwdruk van jezelf. Je karakter zit erin, je talenten, je deskundigheid, maar ook de passie voor je vak en misschien voor de organisatie waar je werkt. Verder je ambitie, je vermogen om doelen te stellen en de richting die je wilt geven aan je professionele loopbaan.”

Andere verwachtingen

“Op de Nederlandse arbeidsmarkt wordt personal branding nu ook door managers en bestuurders voor vol aangezien. Van hen wordt iets anders verwacht dan voorheen. Was je cfo of had je een andere financiële functie, dan was jouw succes gebaseerd op wat je leerde in je vooropleiding. Daarnaast ging het om je kennis van cijfers, de kunst goede prognoses en rapporten te maken.

Maar financials ontkomen er niet meer aan zich te onderscheiden en verbindend te zijn, door innovatieve ideeën aan te dragen, mee te denken over businessstrategieën en kansen die binnen een organisatie leven. Daar zijn competenties voor nodig als proactiviteit en communicatieve vaardigheden. Als je dat niet gewend bent en je moet opeens van je ideeën vertellen aan je teamleider of zelfs cfo, dan is dat vast heel spannend. “

Stilletjes

“Wat me in trainingen opvalt, is dat financials vaak enorm betrokken zijn bij de organisatie. Ze luisteren aandachtig en kunnen goed informatie absorberen. Ze zijn vaak wat stilletjes, maar stellen heel actief de juiste vragen. Of hebben tijdens de lunch soms het hoogste woord over hun fietsclub of het koor waar ze penningmeester zijn. Dan sprankelen ze. Financials zouden deze andere vaardigheden en talenten eigenlijk mee moeten nemen naar hun werk en daar inzetten. Als je dit enthousiasme en vaardigheden weet te vertalen naar je werk, dan kun je je collega’s inspireren hetzelfde te doen. En in deze veranderende tijd op een andere manier waarde toevoegen.

Bij het vormgeven van je personal brand hoort een doel, want zonder doel geen beweging. Het is belangrijk dat je gericht gaat kijken welk onderdeel van je toegevoegde waarde je in kunt zetten. Liefst in kleine stapjes en op een manier die authentiek is. Want anderen kopiëren die toevallig een grotere mond hebben of meer succes werkt niet. Dus ben je ingetogen, ga dan niet bravoureachtig doen. Waarschijnlijk kun je goed luisteren. Je bent wat bedachtzamer. Je ziet beter wat wel en niet werkt. Je onderkent ontwikkelingen in de markt die interessant zijn. Daar zit je toegevoegde waarde en die kun je versterken. Maar die moet je dan wel delen…”

Waarden en kwaliteit

“Bij personal branding zet je eigenlijk de beste versie van jezelf neer. Je kunt jezelf daarin laten trainen, maar zelf ook een heel eind komen, door met wat reflectie en afstand naar jezelf te kijken. Dat noem ik je identiteitsbepaling. Waar sta je voor? Waardoor raak je geïnspireerd? Hoe zit jouw karakter in elkaar? Waar ben je goed in? Dat is hoe je jezelf ziet, maar dan ga je een stapje verder.  Als jij je bewust bent hoe jij jezelf ziet, delen anderen dat beeld dan ook? Is je beeld ofwel imago privé en zakelijk verschillend? Hebben jouw naaste collega’s een ander beeld van je dan externe of klantrelaties? Mijn advies: vraag het gewoon een aantal mensen! Je krijgt dan een waaier van persoonlijke waarden en kwaliteiten terug. In trainingen vinden mensen dit altijd een heel leuk onderdeel. Vaak is in de uitkomst een rode draad te ontdekken. “

Naam

Jocelyn Rebbens

Geboortejaar

1972

Functie

Economisch psycholoog, consultant, coach en trainer personal branding

Wilde worden

Modeontwerpster of danseres

Inspiratie

Maya Angelou, ‘en mijn overleden oma, die mij leerde door te zetten en kansen te pakken’

kies een nieuw artikel