CFO moet designer worden

Een interview met Patrick van der Pijl

Businessmodellen

“In veel branches werken bestaande businessmodellen niet meer. De wereld verandert voortdurend, een turbulentie die constant is. Financials kunnen het zich niet meer permitteren plannen rond te sturen waarin mooi opgeschreven staat wat de onderneming volgend jaar gaat doen, qua budget, cijfers en beoogde groei. Dat is echt niet meer van deze tijd! Ze moeten systematisch werken aan hun businessmodel, de markt snappen, visie en strategie voortdurende bijstellen, klantempathie hebben.

Komt bij: plannen maken kost veel tijd en de mensen in de organisatie hebben nauwelijks tot geen tijd om ze te lezen. En tegen de tijd dat ze het wel doen dan is wat erin staat vermoedelijk verouderd. Daarom zouden cfo’s niet alleen goed uit de voeten moeten kunnen met cijfers en gortdroge verhalen; ze zouden designers moeten worden! Beschikkend over het vermogen om visueel te werken en denken. Niet enkel gortdroge spullen presenteren, maar een goed verhaal vertellen dat mensen kunnen onthouden.”

Visualiseren

“Daarom adviseren wij: geef medewerkers een kort overzicht van wat er aan de hand is, iets waar makkelijk uit te halen is wat het voor hun afdeling of werk van betekenis is. En doe dat op een manier die ze ook makkelijk aan anderen kunnen overdragen. De beste manier om dat te doen is informatie te visualiseren. Zo kun je een boodschap concretiseren, onder woorden brengen, delen, helpen onthouden en een gemeenschappelijke taal creëren. Verder nodigt visualisatie uit om met elkaar over een onderwerp in gesprek te blijven. Betreft het complexe issues, dan werkt een visualisatie als anker: o ja, daar waren we de laatste keer gebleven.”

Onthouden

“Om een voorbeeld te geven, we hebben meegewerkt aan een benchmarkrapport waarin Belgische banken worden vergeleken. Oorspronkelijk een document van 140 pagina’s vol getallen. Wie onthoudt dat of laat dat nog tot zich doordringen? Wij hebben dat teruggebracht tot vier à vijf pagina’s met symbolen en iconen. In één keer is te overzien wat eruit springt. De uitkomsten hebben we op posters uitgeprint en daar mensen over laten discussiëren. Opeens zei de ceo van die organisatie: ik kan eigenlijk geen getallen onthouden, maar dit beeld beklijft en ik kan er met mijn medewerkers gesprekken over voeren.”

Gereedschap

“Als hulpmiddel gebruiken wij het businessmodel canvas. Aan de hand van negen basisbouwstenen toont het model hoe een bedrijf geld verdient: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur. Omdat het model zo compact is, kunnen managers in één oogopslag het grote geheel van hun onderneming zien, zonder zich blind te staren op hun functie, afdeling of discipline. Het model is inmiddels wereldwijd succesvol; we hebben het ingezet bij bedrijven als Toyota, MUMC, ING, Microsoft, Intel, 3M en nog veel meer corporate ondernemingen.”

“De klant observeren en vergelijken, je zou denken dat het overal gebeurt, maar ik schrik er soms van als ik merk hoe weinig men er in sommige organisaties mee bezig is. V&D is het extreemste voorbeeld. Ik heb er bestuurders gesproken die echt niet wisten wie hun klanten waren en waarom die bij hen kochten. Ze dachten echt nog dat product king is! Het is gemakkelijk om op kantoor te zitten en je achter je cijfers te verschuilen. Maar alleen als je echt met klanten en medewerkers in gesprek gaat, komen de interessante inzichten.”

Naam

Patrick van der Pijl

Geboortejaar

1973

Functie

CEO Business Models Inc. en auteur Ontwerp Betere Business.

Wilde worden

Uitvaartondernemer (zoals zijn vader)

Inspiratie

David Sibbet, organisatieadviseur en informatiedesigner

kies een nieuw artikel