“We zitten altijd en met alles kort op de bal”

Een interview met Ron Hemmer

Hunkemöller

“Verandering was bij Hunkemöller de afgelopen jaren de enige constante. We waren een hele goede retailer in dameslingerie. Dat lukte ons omdat we altijd hebben geloofd in innoveren en aanpassing aan nieuwe marktomstandigheden. Retail staat en stond onder druk. De consumentenbestedingen leden onder de crisis, de kosten van arbeid namen toe, de olieprijzen waren lange tijd extreem hoog en de concurrentie uit het buitenland en via internet nam toe. Die krachten drukken op de prijzen.

Het eerste wat retailers dan meestal doen is omzet verwerven via promoties en kortingen. Om uit die wurggreep te blijven hebben wij besloten dat we ons op moesten maken voor een nieuwe consumentenomgeving en besloten we Hunkemöller te transformeren naar een global brand. Van een wat brave ondermodewinkel maakten we eerst de slag naar een highstreet retailer met een hoge modiciteit, en nu naar een global, hip lingeriemerk. Om dat te bereiken moet alles kloppen: het concept, de marketing, de producten, de interne processen, de uitstraling van het merk naar buiten. Een merk is niets anders dan een belofte die je doet aan de consument. Die moet op elk moment van de dag door iedereen op een consistente manier worden waargemaakt.”

Groeiruimte

“We deden er precies honderd jaar over om te komen aan de eerste honderd winkels. De tweede honderd openden we in tien jaar. De laatste honderd winkels hebben we in vijftien maanden gedaan. Gemiddeld openen we tussen de 70 en de 90 winkels per jaar. Elke drie dagen gaat er wel ergens een nieuwe zaak open. Dat dagelijkse aantal gaat de komende jaren nog toenemen. In Nederland zijn we marktleider en hebben we een marktaandeel van ongeveer 18 procent, hetgeen betekent dat we 82 procent níet hebben. Er is nog voldoende ruimte om te groeien.”

Concurrentie

“Als je voor elkaar krijgt dat consumenten liever voor jouw merk kiezen, voorkom je dat de concurrent aan die 18 procent knaagt. Door de uitbreiding hoef je minder promotioneel aan de gang te gaan, kun je betere marges realiseren en ben je in staat om meer winkelverschijningsvormen te bieden. We zijn bijvoorbeeld hele grote winkels gaan bouwen, realiseerden shop-in-shops, evenals fysieke verkooppunten op airports en stations.

En we voegden nieuwe productgroepen toe, zoals beenmode en sportswear. Online waren we al sterk: we hadden al vroeg een goede webwinkel. Door onze expansie in zowel de digitale wereld als fysieke wereld realiseren we schaalvoordelen die de kosten beheersbaar houden en de kosten per eenheid of per winkel drukken.”

Teamwork

“Als cfo geloof ik in hecht teamwerk met de ceo, waarbij de ceo op het gaspedaal drukt en denkt in opportunity’s en de cfo een beetje bijremt. Bijremmen ja, niet afremmen, want je wilt niet uit de bocht vliegen, maar evenmin dat het tempo verloren gaat. Als wij met elkaar tien dingen bedenken, ben ik over het algemeen degene die zegt: goed idee, maar heb je heb je ook daar aan gedacht en moeten we dit of dat er niet bij betrekken? Goede, integere en bijna realtime data zijn daarbij onontbeerlijk. Niet alleen financieel, maar ook over de consument, het consumentengedrag en de medewerkers. Wij krijgen op elk uur van de dag op onze iphones en ipads de omzetten van de winkels binnen, aan het eind van de dag uitgebreid met het aantal klanten, kortingen, productgroepen per winkel, land, evenals de voorraden. Op zondagochtend hebben we het ebitda van de voorbije week en kunnen we snel zaken in gang zetten voor de nieuwe week. Ons volledige financial report is beschikbaar drie dagen na het aflopen van de periode. Om meteen te kunnen manoeuvreren en bijsturen, zitten we met alles altijd kort op de bal,”

Naam

Ron Hemmer

Geboortejaar

1962

Functie

Registercontroller, cfo van Hunkemöller

Wilde worden

Onderwijzer

Inspiratie

Johan Cruijff, Het Doel van Eliyahu Goldratt

kies een nieuw artikel